Cestovní pojištění

Zkrachovala Vám cestovní kancelář? Víme, jak postupovat

Publikováno: 21.červenec 2012

Krach cestovní kanceláře ničí dovolenou již velkému počtu turistů. I když je počet vyjíždějících cestujících o mnohem větší, měli bychom mít na paměti, že se jedná o velmi stresový a traumatizující zážitek. Vidina krásné dovolené se rázem promění v peklo, ročně až pro několik tisíc klientů.

Chcete-li alespoň do jisté míry předejít nepříjemným problémům, zjistěte si, zda má vaše cestovní kancelář pojištění proti úpadku, je ze zákona povinné. Cestovní kancelář je povinna vám tuto informaci sdělit. Tyto údaje by měly být i jako součást cestovní smlouvy. Pokud zde nejsou, neváhejte a vyžádejte si certifikát o sjednaném pojištění, hlavně si nezapomeňte zkontrolovat jeho platnost.

Samozřejmě u cestovních agentur se postup liší. Nemusí být pojištěny, jelikož jsou jen zprostředkovateli. Ovšem vy si zjistětě, kdo zájezd organizuje a u koho má pojištění sjednáno. Velkým pomocníkem jsou webové stránky Asociace cestovních kanceláří ČR. Zde si totiž můžete zjistit platnost pojištění jednotlivých cestovek. Do zahraničí si s sebou raději vezměte kontakt na pojišťovnu, u které je cestovní kancelář pojištěna, stejně tak jako na svou pojišťovnu, u které máte cestovní pojištění.

Pokud však nastane úpadek společnosti, je nesmírně důležité zachovat klid. Hlavně nepodnikejte zpáteční cesty na vlastní pěst. Pojišťovny se o vás vždycky postarají a vše potřebné zajistí. V prvním kroku vždy kontaktujte asistenční službu. Ovšem je potřeba, aby za vícečlennou skupinu komunikoval pouze jeden člověk. Není-li v dané lokalitě delegát vaší cestovky, zvolte jednoho ze skupiny poškozených.

Asistenční služba se bude nejdříve snažit zmapovat situaci a co nejrychleji se pokusí zjistit, kolik klientů je v této nepříjemné situaci, v jakém stavu a jaké jsou služby uhrazené cestovní kanceláří. Svým klientům následně zařídí ubytování, transport mezi hotely i zajištění návratu zpět do České republiky. Berete-li nějaké léky, asistenční služba vám je zajistí, stejně tak zdravotnické pomůcky i kojenecké potřeby. Samozřemostí je i tlumočení při jednání s tamějšími úřady.

Úpadek však může postihnout i turisty, kteří ještě ani neodcestovali, ale kteří již uhradili cenu zájezdu, případně zálohu. Ti by měli pojistnou událost nahlásit co nejdříve, nejpozději však do šesti měsíců od data jejího vzniku. Po této lhůtě pojišťovna vyplatí pojistné plnění.